יום חמישי, 5 במאי 2016

ש"ות / הרבנית עידית בר-טוב

שאלות הלכתיות בעניין עלית נשים להר הבית (שאלות שהועלו בחג האחרון ) :

בבואנו לעלות להר הקודש כנשים מן הסתם עולות כל מיני תהיות לגבי הלכות אלו ואחרות מטבע בריאתינו 
בחג האחרון עלו מס' שאלות שהופנו לר' עידית בר טוב חברת הנהלת התנועה והבנו אותן לפניכן:


ש   -  האם מקווה גברים מאפשר גם לנשים לטבול לצורך עליה להר הבית? אני מעוניינת לטבול בבוקר ומכירה את האחראי המקווה של הגברים אצלנו האם אוכל ברשותו כמובן לטבול במקווה שכזה?
ת - לגבי מקווה גברים ישנם כמה עניינים שיש לתת עליהם את הדעת: בראש ובראשונה חשוב לדעת, כי מקוואות רבים אינם כשרים מבחינה הלכתית לטהרה, והם מכילים מים שאובים (ולא מי גשמים). רוב הגברים אינם טובלים לקראת עליה להר הבית, אלא לשם תפילה ולימוד ('טבילת עזרא' שנתקנה לבעלי קרי ולמי ששימש), משום כך אין צורך במקווה כשר, ודי בתשעה קבין של מים.
נקודה שניה היא חוסר הפיקוח על ניקיון המים מטעם משרד הבריאות, מה שקיים במקוואות נשים באופן קפדני. יתר על כן, גברים שאינם טובלים לקראת עליה להר הבית, אינם מחויבים להקפיד על ניקיון מחציצות, מה שעלול להעכיר יותר את מי המקווה.
ולסיום, במקוואות גברים רבים אין שעות פתיחה רשמיות, כפי שמקובל במקוואות הנשים, ואין צורך בסיוע או בהשגחה של בלן, ולכן ישנה התכנות גבוהה במשך כל שעות היממה להיתקל בגברים הבאים לטבול. מצב כזה הנו בלתי צנוע בעליל !!! ואף עלול להיות מסוכן.
לאחר כל ההסתייגויות הללו, אסיים שאמנם הטבילה במקווה גברים כשר מותרת, אך אין זה מקובל כלל.
(* ישנו עניין שלא עסקתי בו, והוא החשש להתעבר במקווה מזרע של אדם שטבל בו לפני כן. מכיוון שזה בלתי אפשרי מבחינה רפואית, אף-על-פי שהנושא נדון בהלכה, לא עסקתי בו בתשובה זו).
ש   -    הייתה לי תחושה שאני צריכה לקבל וסת, ראיתי קצת דימום ושמתי תחבושת. לאחר זמן מה שוב הלכתי לשירותים אך לא ראיתי דימום, וכך זה נמשך כמה ימים ללא דימום. האם אוכל לעלות עדיין להר הבית?
חשוב לדעת שבימינו לפי רוב ככל הפוסקים, אין תופעות גופניות המעידות על דימום (מה שנקרא 'הרגשה'), וכל התופעות הקדם-וסתיות אינן קובעות וסת לצורך חישובי תאריך, אם אינן קבועות, ואינן צמודות לראיית הדם. מה שקובע לבעלת וסת מסודר (בטווח של עד שלושה ימים סביב התאריך), הוא תאריך ראיית הדם הצפוי.
לאשה בעלת וסת שאינו קבוע, התאריכים הקובעים הם: יום התאריך בחודש, שלושים יום מהראיה הקודמת, והפרש הימים שבין הראיות ('הפלגה').
אם לפי סימני הגוף, את חשה, שמועד הוסת קרב, למרות שהתאריך עדיין לא הגיע, יש לבדוק את עצמך לפני העליה ליתר בטחון.
חשוב לציין, כי נשים נשואות מכירות את ההלכה של פרישה מחיי אישות בעונה הסמוכה לוסת, משום הציווי: והזרתם את בני ישראל מטומאתם". פרישה זו אינה מחייבת את העולה להר הבית.
ש -      אני אישה מבוגרת שכבר לא רואה דמים. הפעם האחרונה שקיימתי יחסי אישות, הייתה לפני שנה. האם עלי לטבול כעת לעליה להר הבית?
אם טבלת לאחר הוסת האחרונה, את אמורה לטבול רק מטומאת זרע, למרות הזמן שחלף. אין צורך בהפסק טהרה ובספירת שבעה נקיים, אך יש להקפיד על הסרת החציצות.
ש      עיתונאית שמעוניינת לעלות  להר הבית לצורך כתבה על עלית נשים, אך אינה מעוניינת לטבול. האם מותר לעלות אתה?
ככלל, יש להודיע כי אנו עולות על-פי דיני ההלכה היהודית, ואף להציע הדרכה כיצד להיטהר. אין צורך לשאול ולוודא, האם האישה שמולנו מתכננת לקיים את ההלכה, וכיצד. זו אינה אחריותינו, כפי שאנו נוהגים בתחומים שונים. בעניין העלייה להר הבית, ישנה דעת מיעוט של חלק מן הפוסקים (בעקבות הרב גורן, ועל-פי המשנה), כי מדין כיבוש ניתן לעלות להר אף בטומאה, ולענ"ד, אנשי תקשורת (ובפרט שאינם עוינים), יש בידיהם כח השפעה רב, וניתן להחיל עליהם 'דין כיבוש'.
ש      אני אישה נשואה וטבלתי לשם עליה להר הבית ובסוף לא הצלחתי לעלות. האם  בירכתי ברכה לבטלה? ואם ארצה לעלות בעוד כמה ימים, האם יש צורך לטבול שוב? עם ברכה או בלי ברכה?
הברכה שבירכת לא הייתה לבטלה, משום שבעת הברכה התכוונת בכל לבך לעלות, אלא שנאנסת. במידה ותרצי לעלות שוב, אין צורך בטבילה חוזרת, אלא אם כן קיימת בינתיים יחסי אישות, ונטמאת שוב. במקרה כזה תטבלי בברכה.
ש  אני עולה עם תינוקי היונק. האם מותר להניק בהר הבית (כמובן עם סינר הנקה שכך ההנקה חבויה כליל וצנועה?)

אין שום איסור להניק בהר הבית כשאת מכוסה. זו פעולה צנועה וטבעית, שאינה מבזה את קדושת המקום.

ש  אני אלמנה בת 60 ורוצה לעלות תדיר להר הבית. כבר שנים רבות שאיני מקבלת מחזור וגם יחסי אישות איני מקיימת. טבלתי לקראת העלייה הראשונה שלי להר הבית לפני שנה. האם אני צריכה לטבול בכל פעם מחדש לקראת כל עלייה, או שטבילתי הקודמת מספיקה לכל העליות?

מעיקר הדין טבילתך האחרונה מספיקה. אם תרצי להוסיף טבילות ממידת חסידות, כחלק מן ההתקדשות הרוחנית, אין צורך לברך על כך.

ש.  בתי עלתה להר פעמיים כילדה. עכשיו היא בת 12 וקיבלה מחזור, והיא רוצה להמשיך לעלות. מה צריך לעשות במצב כזה?

מהזמן שבו הופכת הבת לבוגרת, חלים עליה דיני הטהרה של אישה, ולכן עליה לעשות הפסק טהרה, לספור שבעה נקיים, ולטבול כהלכה.

ש.  שלשום היו לי קצת כאבי בטן כמו לפני מחזור, וחשבתי שאקבל בקרוב. כשהייתי בשירותים ראיתי כתם קטן על התחתונים, אך ביומיים הבאים לא היה שום דימום. תהיתי אם אני אוכל לעלות להר הבית, ולכן עשיתי בדיקה. בבדיקה הראשונה יצא מעט דם, שלא נראה כמו דם וסת רגיל, ולאחר מכן בדקתי עוד שלוש בדיקות והן היו נקיות לגמרי, האם אני יכולה לעלות?

חשוב מאד להדגיש, שכתמים אינם וסת. על מנת שכתם יטמא, עליו לענות על מספר כללים (גודל, גוון, סוג החומר שעליו הוא נראה וצבעו). ואף כאשר מדובר בכתם מטמא, הוא אינו משפיע על חישובי הוסתות. כאשר מדובר בתופעה קבועה, שבה ביממה שלפני ראיית הוסת, מופיע כתם, יתכן שזה סוג של וסת הגוף, אך אצלך כאמור, זה הופיע ללא קשר לוסת.

לעומת הכתמים, בדיקה פנימית וראיית דם על העד, קובעת בהחלט שמדובר בדם וסת, גם אם הבדיקות הבאות תהיינה נקיות. ולכן, מכיוון שבדקת נטמאת ונאסרת על בעלך.
















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה